Sunday, December 03, 2006

Adventsfirande, nationalsånger och annat som inte hör hemma i skolan III

Man lovar så mycket. Framförallt jag. Framförallt här. Att jag skall skriva om simit till exempel. Eller om svenska författares jakt på Hüzün i Orhan P:s fotspår. Eller att jag skall avsluta min argumentation kring gud och nationen i den svenska skolans högtidskanon. Osså gör jag aldrig det. Eftersom annat kom i mellan, kändes angelägnare eller för att jag inte orkade. Ibland skriver man sig hes, liksom. Men det kanske kommer. Lite redan idag.

Sista delen om adventsfirandet etc kommer här, och det blir bara en liten krok. Skolan har inte ansvaret att föra religiösa eller nationalistiska traditioner vidare. Punkt. Lika irriterad som du skulle bli om ordföranden i din hyresgästförening upplyste om att ni skulle avsluta årsmötet med att sjunga Du gamla, du fria, bör du bli om det sker på skolavslutningen. Och lika knäppt som att ditt företag knallar iväg till kyrkan och sjunger psalmer fredagen före första advent, är det att ditt barns skolklass gör det.

Och nu blir jag högtidlig. När vi firar i skolan, skall vi fira oss själva, och de värden vi står för. Jag har ingen aning om hur sångerna låter och hur ritualerna ser ut, men det vimlar av kreativa kollegor som kan utveckla det. Vi skall fira att vi får arbeta tillsammans, att vi får utvecklas och växa, och att vi lär oss lite mer för varje dag. Att vi skall ha roligt på vägen, och att det skall bli förbannat skönt att vara ledig kanske.

Det där andra får vi studera på SO-timmarna.


Bild från Torslunda skola där man valt att fira våren, med hjälp av Fågeldansen. Bland annat.

2 comments:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

Ena hälften av den familj jag bodde hos när jag nyligen var i New York var indian. Han berättade att när de firade Thanksgiving framhöll han alltid att de tackade för att de hade det bra, och var lyckligt lottade, inte att det kom pilgrimer för några hundra år sedan, och inledde kolonialiseringen av Amerika.

Det är ett ganska bra exempel på hur man kan ta en tradition, och göra något eget av den, något man själv tror på.

Folk brukar klaga på att julen har kommersialiserats, och att man har glömt bort den egentliga innebörden, menandes Jesus födelse. Fast den egentliga innebörden är ju att fira vintersolståndet, att mörkret vänder. Vi kanske skulle ta fasta mer på våra urspprungliga traditioner, istället för att låtsas fira Kristus födelse.

Reclam the Christmas.

Anonymous said...

"skönt att vara lediga?" tja fast nu är ju även ledigheten iaf vad gäller helger och hela 7 dagars vecko systemet en judisk/kristen uppfinning och borde i konsekvensens namn förbjudas i skolan tillsamans med adventsfirandet.