Sunday, December 03, 2006

Påven

Påven har varit här. Och först kanske sagt att han hoppas att Turkiet blir medlem i EU. Och sedan förmodligen tagit tillbaka det. Och jollrat om att det är viktigt att "europas kristna rötter" bevaras.

Skall Turkiet med i EU, vilket jag hoppas, måste stora förändringar ske när det gäller mänskliga rättigheter. Det är alldeles självklart. Men att som vissa hävda att Turkiet är för omodernt, och måste avislamiseras, för att platsa, är ju inget annat än ett stort skämt.

För så länge en stor del av invånarna i "Europa" på fullt allvar erkänner en konservativ, vidskeplig och arrogant gubbe i mysko kläder, som ett föredöme vars åsikter måste tas på största allvar, är det naturligtvis samma Europa som måste ta sig en funderare. Över sig självt.

Du kan läsa om påvebesöket i Turkish Daily, eller Rolf Gustavsson i SvD, till exempel.

Isolera Vatikanstaten nu!

5 comments:

Anonymous said...

Hej!
Jag ska inte kommentera påven, det lämnar jag till andra. I några av Dina inlägg har jag kommenterat och nu är jag här för att kolla om Du har gett någon respons på kommentarerna. Men det har Du inte gjort. Men Du kanske aldrig gör det utan vill att de ska stå för sig själva. För min del känns det lite som att tala ut i tomma rymden om bloggens "ägare" inte reagerar på det jag skriver i en kommentar. Men Du kanske kan svara här hur Du tänker.

Kritan said...

Jag kommenterar sällan, oftast bara på raka frågor. Men jag skall absolut kommentera dina svar! Förstår hur du menar!

Anonymous said...

Tack, det var vänligt! Det blir liksom mer intressant med samtal än med monolog.

Anonymous said...

Men han har en snygg näsa, påven.

Anonymous said...

Men min man påstår att han har hemska stirrande ögon!!