Sunday, December 10, 2006

Tom Petty

Om ni har Hard Promises någonstans i gömmorna tycker jag ni skall plocka fram den. Annars hittar ni den för en tia hos vilken vinyldealare som helst. Eller köp den på cd eller nåt.

Och detta skall ni göra för den vackra Insider. Tom Petty i duett med de tusen sjalarnas okrönta drottning, den hesa rösten från 70-talets bästa västkust; Stevie Nicks. Mycket, mycket vackert. Det dräller av andra bra låtar på skivan, men Insider är värd hela pengen.

Det slår mig att Tom Petty banne mig är bäst i kategorin "såna jag alltid glömmer bort". Alltid bra, ofta mycket bra, och egentligen aldrig dålig. Ett CV oändligt mycket mindre befläckat än hos kollegor i gubbrocksträsket som Earle och Hiatt exempelvis. Men kanske, kanske, med lägre höjdpunkter. Bara kanske dock.

Ofta glömd, sällan nämnd; idag lyssnar vi på framtänderna som guds tandreglerare glömde.
---
Av YouTube att döma var Nicks med på en TP-turné tidigare i år. Det finns en del videoklipp, men ljudkvaliten var för dålig på de jag kollade för att jag skulle orka bry mig.

No comments: