Thursday, November 16, 2006

Pensionera Pippirullposset

Bland det jag tycker allra mest om med att vara ifrån en sväng är att jag slipper bry mig om en massa bedrövlig tv. Det gör liksom inte så himla mycket att en självgod teletubby som Ingvar Oldsberg anförtros rikets viktigaste uppdrag. Grattis honom. Grattis alla.

Och så bryr jag mig i alla fall... Läste igår kväll att Sverker Åström hoppat av "böglobbyn". Blir av flera orsaker nyfiken, och surfar runt lite. Aha. Olle Palmlöf - ni vet han den där unga, fräcka - har gjort en spännande programserie med provokativ titel - "bög", ni vet - och nu har den gamle diplomaten meddelat att han hoppat av tåget.

Jag läser om en gammal man som med bästa uppsåt velat göra något han tycker är mycket viktigt, men som finner sig i ett sammanhang han uppfattar som vulgärt och smaklöst. Han vill inte vara med helt enkelt.

"Redaktionen tycker det är jättekonstigt. Och Åström som ju är gammal, cool, fjollig och intelligent, liksom."

Det sägs att Palmlöf någon gång träffade rätt i CP-magasinet. Kanske det. Jag såg det aldrig. Vet bara att det jag sett och hört av Palmlöf och hans gamla Pippirull-kompisar i stort sett alltid varit spännade, lite farligt, gränstänjande, provokativt och aktuellt.

Skojade bara. Dumt, elakt, obegåvat och smaklöst menar jag. Och när de kritiseras för att ha dålig humor försvarar de sig med att de gör viktig satir. Och när de får på skallen för att göra rutten satir, så svarar de att det är på skoj.

Tidigare i höstas var det Nathanael Karlsson som skickade idiotmejl. Vi har också Programmet som fortfarande inte får heta Bögradion. Så kul.

Av någon outgrundlig anledning åtnjuter dessa plattnackar de som delar ut "varsågod-spela-in-en-egen-serie-korten"s gunst. Obegripligt.






Heja Sverker. Lägg ner Olle Palmlöf.

No comments: