Monday, November 06, 2006

I närheten av skolan

Skrev brev till min chef idag. Försökte formulera vad jag vill framöver, och lite grejer som jag tycker skolan kan utveckla. Känns mer och mer som att det börjar bli dags att jobba på riktigt igen, när det väl blir dags. Men det får gärna dröja lite till såklart...

Och apropos utveckling, så har Skolverket nu kommit med sin rapport från den utbildningsinspektion där bland annat min skola granskats. Vi klarar oss mycket bra i sammanhanget, kanske lite för bra kan jag tycka. Men det är positivt att se att sådant vi verkligen jobbat mycket med ger resultat. Mina elever vet - till skillnad från de flesta andra i kommunen - till exempel ganska väl vilka mål de skall arbeta mot. Och det är väl kanske det minsta man kan begära, när man tänker på att det är en obligatorisk verksamhet.

Däremot blir det tröttsamt att läsa om viktiga grejer som inte fungerar tillfredsställande, och där det är en för långt driven decentralisering i kombination med låg kompetens som gör att t ex inte elevinflytande eller utvärderingar funkar. Kanske skall man våga bestämma lite mer om hur sådant här skall tillgå, istället för att evinnerligen hoppas att "goda exempel sprider sig". Tro mig, det finns skolmiljöer så inkrökta och lågpannade att de goda exemplen tvärdör så fort de kliver över tröskeln. Det är inte inspiration som saknas där; det är ambition, och folkvett.

Hela rapporten hittar du här.

Så har även Liza Marklund förstått att ordning ger glädje, eller vad man skall säga. Varför sätter inte alla sina barn i internatskolor utomlands? Gör en dokumentärserie i tv4 vetja. En sån där med research, och grejer.

No comments: