Wednesday, November 29, 2006

XTC

Det fanns ju en tid då man kunde gräma sig i åratal för att man missat någonting med Jam, Clash eller Specials på tv. För det var ju så sällan de visade bra musik överhuvudtaget. Och när väl det blev vanligt var ju de gyllene erorna över, och musiken i princip shanghajad av giriga idioter. Eller om det bara var att jag hade blivit gammal...

Hursom, det finns mycket skit på YouTube, och jag skulle tänka efter både en och tusen gånger innan jag la ut någonting privat där, men...

...det finns fantastiskt mycket bra musik där också. Sådant som jag aldrig hann se på den tiden det begav sig. För att jag kanske var ute och cyklade just den kvällen. Ett band som XTC, till exempel, jag hade till idag aldrig sett dem i rörliga bilder. Oöverträffade inom fältet intellektuell knaspop; trots att jag aldrig lyssnar på dem nuförtiden var de ju makalösa när det begav sig. White Music, Drums & Wires och Black Sea är fantastiska album. Och comebacken Oranges & Lemons. Och Skylarking ... äsch; XTC, Towers of London, live 1980, ser du här. Förvånansvärt bra låter det också.

No comments: