Friday, January 12, 2007

Babylon´s burning

Inklämd på en bakgata, nära Istiklal Caddesi hittar du Babylon, en riktigt bra klubb. Igår var jag där för att lyssna på Hüsnü Şenlendirici. Det var mycket, mycket bra.

Babylon först. Så här skall en klubb vara beskaffad. Läget är helt rätt, centralt men lite halvskumt. Lokalen är perfekt, den lyckas vara både intim och rymlig. Dansgolvet är kanske åtta gånger åtta meter, scenen fram och baren bak. Via en trång spiraltrappa når man galleriet; perfekt sikt och även här en bar. Ljudet är bra, bartendrarna uppmärksamma och en miljard fläktar gör att det inte blir så himla rökigt; de yttre förutsättningarna är med andra ord mycket goda på Babylon.

Hüsnü Şenlendirici är klarinettist. Musiken skulle jag beskriva som någon slags orientalisk jazz med groove, sentimentalitet och råös. Sättningen är klarinett, nylonsträngad gitarr, keyboard, trummor, slagverk, saz, davul (en slags handtrumma), kanun (ett stränginstrument man spelar med små klubbor, liknar en santor, om du vet vad det är) och bas. Musikerna är grymma; lyhörda, skickliga och oerhört musikaliska i ordets rätta bemärkelse. Det är genomgåened instrumentalt, men publiken sjunger ändå med på sina ställen. Då ryser jag. Jag skriver det igen, det är mycket, mycket bra.

På väg till Taksim och t-bana rasslar jag in på min saz-bar igen. Också mycket bra.

---


Här kan du läsa om Hüsnü Şenlendirici; på svenska.

No comments: