Monday, March 06, 2006

Lasermannen naken

Efter att närmast ha golvats av de två halva avsnitt jag hann se av "Lasermannen" läser jag nu Gellert Tamas bok, inköpt på rean. Dessvärre konstaterar jag att de litterärara kvaliteterna lyser med en närmast chockerande frånvaro. Dialogernas uselhet får mig att rodna, och personteckningarna suger big time så fort de avviker från de rena arkivuppgifterna. Hur kan sådant passera utan vidare? Men när han lämnar försöken att leva sig in i människor av "kött och blod" blir det bra. Skitbra faktiskt.

4 comments:

Anonymous said...

Inte ska väl du känna dig så usel att du tvingas rodna för att du råkat läsa något som inte höll måttet litterärt. Det är inte ditt fel./Dadel

Kritan said...

Rodnaden sker helt å Gellerts vägnar.

Redaktörn said...

Böcker är bäst på tv.

Anonymous said...

Så, rekommenderar du boken eller inte? Blir lite kluven när du sablar ner på både dialoger o personbeskrivningar. Har hållit i boken några gånger o tänkt köpa den, men har fått blandade recensioner av människor i min omgivning o därmed tvekat.