Igår hade min favorit, Lennart Persson, saftkalas i debattstudion igen, och svårt jetlaggad försökte jag hålla mig vaken då skolministern skulle debattera "blattesvenska" med Ebba Witt-Brattström. Oj, vad tråkigt och förutsägbart.
Det som tidigare gjorde Kritan förvirrad, dvs den del av debatten som handlar om vad olika språkvetare menar stärker språkutvecklingen, är numera som bortblåst. Nu har vi istället fått till den där härligt enkla uppdelningen där alla i Ebbas lag tycker att det är viktigt att läsa klassisk litteratur, att riktiga kunskaper kan innebära ett visst motstånd vid tillägnandet och att det måste bli mer "riktig" svenskundervisning på bekostnad av Svenska som andraspråk.
I Ibbes gäng tycker man att det mesta är bra. Till att börja med. Samt att Ebba, som ju är professor, sitter högst uppe i sitt porslinstorn utan kontakt med verkligheten. Verkligheten är i det här fallet förorten, där ju ministern själv har vuxit upp. Ungarna skall t ex läsa Harry Potter, som ju knyter an till deras intressen och inte någon daterad skit utan relevans idag.
Det blir lite komiskt med Baylans "vonoben-professor-kritik" när Ebba WB arbetar på den högskola, Södertörns, som har överlägset störst andel studenter med icke-svensk bakgrund. Men hennes erfarenheter och hennes kompetens är inte lika mycket värda, såklart. För hon har ju inte vuxit upp i förorten. Hon förstår ju inte vad som är spännande språkutveckling, hon är ju en överklasstant som ju jobbar med... eeeh, språk.
Sen somnade jag på soffan. Vaknade dock till kvällens sista ämne. Debatt om tv-debatter. Siewert och Lennart i samma program trodde jag skulle överstiga de tekniska specifikationerna för vår Philipsapparat, men det gick bra. Med var även Kerstin Hallert och PO Enqvist. Den senare togs ju till nåder av Kritan härom månaden, och igår fick även Hallert lite upprättelse. De stod sig båda gott i konkurrensen. Det skulle iofs även en wettexduk gjort.
Och i DN diskuterar man vidare. Alla har lite olika infallsvinklar, men dagens poäng tar Åsa Matsson.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment