Friday, May 05, 2006

# 11 - Låtarna som inte platsade

He, he... Nu börjar det bli spännade, eller hur? I väntan på att ettan avtäckes till smällande skumpa kommer här ett axplock av de låtar som inte kom med. Kanske hittar du här den låt du räknat med skulle bekläda förstaplatsen - tuff skit, baby!


  • Abba - When I kissed the teacher. Magnifikt aku-twang, stollig video med Magnus Härenstam, grymt drag in i vers 2, men tyvärr; inte in på listan denna gång. Hade jag gjort listan i fyran hade den kanske vunnit.
  • Kinks - Schoolboys in disgrace. Konceptalbum. Jag har för dålig koll eftersom jag, mig veterligen, bara hört en låt. Live dessutom. Der om ursäkt Ray. Du förtjänade säkert en topp fem placering. Omslaget är dock inte nådigt.
  • Pink Floyd - Another brick in the wall. Hördes överallt i början av åttiotalet. Progressiva lärarvikarier spelade låten på engelsktimmen. När jag såg filmen The Wall i London, hösten -82, var det den djupaste film jag sett. Jag var helt golvad. Men inte ens på den tiden skulle jag kunna lista Pink Floyd på någon som helst topp 10. Jag menar, Pink Floyd.
  • Gary US Bonds - School's out resp School's in. Har inte fått tag på dessa låtar. Har hört klipp av den första och den har ett sånt där skönt gubb-sväng som bossenposset repriserade för snart tretti år sedan. Idén med en uppföljare om hur skönt det är att skolan börjar har jag fortfarande inte riktigt smält.
  • Ted Gärdestad - Skolsång. Jag blir alldeles varm av Teds första plattor. Det finns en lätthet i produktionen som inte hörts efter 1974, och han hade en fantastisk förmåga att skriva bra melodier. Allt känns som sol, vind och vatten. Men den här funkar inte riktigt, framförallt pga storebrorsans olagligt töntiga text.
  • John Lennon - Working Class Hero. Raderna "They hurt you at home and they hit you at school, They hate you if you're clever and they despise a fool, Till you're so fucking crazy you can't follow their rules" uppfyller med råge Kritans kriterier för plats på listan. Och Lennon är, för att uttrycka mig milt, en duktig musikant. Skoja bara. Han är bäst, alla kategorier. Hade känts lite knäppt att ha honom på en lista, helt enkelt.
  • Loretta Lynn - Harper Valley P.T.A.. Redaktörn hör av sig. Det får bli på listan över de tio tuffaste countrylåtarna om skolan. Hälsar jag.
  • Steely Dan - My old school. Betydligt bättre än Another brick in the wall, men faller på att jag inte känner mig riktigt ok med att ha Steely Dan på listan. Supertramp fyllde intellektuella-brill-miffon-kvoten.
  • Steve Earle - Someday. "You go to school and you learn to read and write, So you can walk into the county bank and sign away your life." Någon faller alltid bort pga otur, Steve.
  • Factory - Efter plugget. Eller hur?

Men...

Var är kvinnorna? Hmm. Det har definitivt varit en fråga för undertecknad. Hittade inget hos Chrissie Hynde, Kirsty MacColl, Emmylou, Stevie Nicks, Patsy Cline, Patti Smith, Lolita Pop, Sandy Denny och ABC med Anna Book suger faktiskt.

Ettan kommer nästa fredag. Gissa gärna!

No comments: