Wednesday, May 24, 2006

# 1 "Wonderful world" - Sam Cooke


"It isn't what you sing that is so important", said Sam's father, "but rather the fact that God gave you a good voice to use. He must want you to make people happy by singing, so go ahead and do so."

Om man förutsätter att det finns cd-spelare på en öde ö, och det finns det ju, liksom mat och vatten, blir en av mina tre grejer den fantastiska Motownboxen 1959-1971. Här finns, över 104 fantastiska låtar, musik för alla känslolägen och för alla tänkbara tillfällen. Glädje, smärta, kättja, toksväng, gud, fan och hans morbror, jubel, jubel, jubel och love, love, love. Här finns sångare som Smokey Robinson, Diana Ross, Marvin Gaye, Jimmy Ruffin, Gladys Knight, Martha Reeves och grupper som Four Tops, Supremes, Temptations och Isley Brothers. Allt kompat av de makalösa Funk Brothers - The Heartbeat of Motown. Så gäller det mig och en öde ö i all framtid - med denna box är jag trygg. Och utan Sam Cooke hade vi fått klara oss utan detta och jag hade kanske sagt "Trangiakök" i stället. What a terrible world that would be.

Sam Cooke låg aldrig på Motown, men; det var med orden överst i ryggen som Sam Cooke vågade ta klivet vidare, från en karriär som dyrkad gospelsångare, till att bli den som, tillsammans med Ray Charles, lade grunden till den soulmusik som växte fram i USA på femtio- och sextiotalet. Ingen Cooke, ingen Motown, ingen With the Beatles, inga korsbefrutningar med southern soul, tji funk, glöm Asburyscenen och brittisk pubrock, nada disco... Vi sätter igång en ganka hemsk kontrafaktisk kedjereaktion här som berövar oss det mesta goda, kan jag säga. Kvar blir... typ Thore Skogman och...Yes? Oh, nooooooo!

Min mamma gick regelbundet på Friskis och Svettis. Hennes gympaführer måste haft en hel del hästar hemma, för ibland när vi sågs ville mamma ha hjälp att identifiera något bra hon gjort hoppsasteg till. Hon nynnade och jag gissade. I det här fallet var det lätt, hon visste att låten varit med i Röda Tråden med Pekka Heino så det var alltså frågan om Wonderful World och jag skaffade henne en billig samling - Sam Cooke 20 Greatest Hits, Wave. Mer om den lite längre ner.

Wonderful world sitter, från det tassande introt, som en smäck. Detta är musik som vill en väl. Som svänger, med extremt små åthävor, men ändå tusen gånger mer än, säg, ett kompband till ett svenskt hockeylandslag i Kungsan. Sams röst svävar, svänger och smeker. Wailar bekvämt över sticket, sätter med raketforskarprecision ett "yeah" innan han rullar hem julgranen, hela vägen hem.

Textidén har använts många gånger senare, och säkert tidigare. Vad är viktigt, egentligen? Kunskapssynen gläder alla utom Riddar Kato, du vet han med stenhjärtat.

"Don't know much about history, Don't know much biology.
Don't know much about a science book, Don't know much about the french I took.
But I do know that I love you, And I know that if you love me, too,
What a wonderful world this would be..."

Låten skrevs av Campbell, Alpert och Adler, skall sägas, och tack för det, men om dem får någon annan skriva.

Som sagt, mamma fick den här tämligen simpla utgåvan, som idag är i min ägo. Jag tror den kostade kanske 39 kronor på Åhléns. Och naturligtvis finns det remastrade lyxboxar med Sam att skaffa, men dessa 20 låtar - det är sjukt hur mycket bra man kan få för 39 spänn en dag när solen skiner. Förutom den ovan nämnda You send me, Chain Gang, Cupid, Having a party, Bring it on home to me... Kolla i en livsmedelsbutik nära dig.

Wonderful World, 1961. Tusen tack för den här och alla andra fantastiska sånger, Sam Cooke!

---

Det var listan. Hädanefter hittar du dylikt på Kritans Stickspår.

2 comments:

Anonymous said...

Lysande val, Kritan. Första gången jag hörde låten, tror jag, var i den finstämda ungdomsfilmen Animal House eller Deltagänget som utbytesstudent i USA 1978. Det här var ute på Mellanvästerns majsfält, långt innan iTunes och lång ifrån välsorterade skivbutiker. Jag tyckte denna då ohittbara låt (och all annan musik i den filmen) var ohyggligt bra. Sen är det en annan sak att jag saknar den fräna, kunskaps- och samhällskritiska "Swing it magistern" på listan, men det är kanske lika bra det...

Vinlusen said...

Väldigt fint skrivet. Fortsätt i den stilen!