Monday, February 27, 2006

Tänk att jag dansar med Ibrahim...

...lilla jag, lilla jag, med Görans Ibrahim! Ovanstående rader gnolade Hans Persson, ordförande i Sveriges skolledarförbund, vid tandborstningen igår morse. Anledningen till detta goda humör var att GP tagit hans och skolministerns debattartikel om obligatorisk certifiering av rektorer. För en tid sedan gnolade Preisz och Fjelkner lika glatt när de fått vara med i DN tillsammans med Baylan.

Jag blir så förbannad när fackliga företrädare på detta sätt lånar sig till regeringen för politiska utspel. Facket skall driva opinionsbildning på uppdrag av sina medlemmar, och ett valår skulle kunna innebära goda möjligheter att flytta fram lärarkårens positioner. Vi ställer kraven - de folkvalda svarar utifrån sitt uppdrag. Att i stället, som nu, bjussa regeringen på den goodwill det ger att ha "rektorerna själva" - eller "lärarna" - i ryggen är så dumt att jag blir mållös. Och för detta betalar jag några tusen om året.

Nu skall jag dricka kaffe och fundera över vad jag tycker om förslaget i sig.

1 comment:

Redaktörn said...

Mållös, visst. Men är du förvånad? Det är väl det största problemet med svensk fackföreningsrörelse över huvud taget: det som borde vara huvuduppgiften, att driva medlemmarnas frågor om löner, villkor och rättighter, får stå åt sidan för allmänt sossekramandem, inflationshänsyn och annat facket inte borde ägna sig åt.

Själv är jag helt dödsföraktande på väg tillbaka in i Svenska Journalistförbundet efter 15 år som svartfot. Vi får se hur länge det håller.