...hittar ni här. Nu har de borgerliga under Björklunds arga ledning tänkt klart och presenterat sina förslag till lösningar på de problem som den svenska skolan måste ta itu med...
Man får konstatera att alliansens strategi på skolpolitikens område de senaste åren varit framgångsrik, på så sätt att man tagit kontroll över dagordningen, och tvingat Baylan och Persson att reagera och gå i svaromål. Sossarna har varit märkligt rädda för att själva gå på offensiven, möjligen för att de släpar på en tung börda av invanda floskler och knepiga bindningar. Inte minst retoriken känns många gånger trött och oinspirerad.
Vad vi skall se upp med vid en borgerlig valseger är en övertro på enkla lösningar. Björklund torgför allt som oftast en mycket naiv kunskapssyn, där det viktiga är "vad man lär sig, och inte hur". Han synes därmed ansluta sig till den allt starkare tankeströmning som tar sig uttryck i t ex den danska kulturkanonen, ni vet listan där Gasolin men inte Gnags platsar.
Vi kan konkretisera problemet genom att fråga oss vad en gammal militär som Janne B ser som viktig kunskap på exempelvis kartografins område. Skall ungarna satsa på att i första hand pränta in Världens, eeeh för stort, Europas eller Sveriges, okej då, Västergöt... nej, Skenes karta - dvs "vad";eller skall de försöka lära sig använda en atlas - "hur". Eller; vad är kanske ofta hur, eller hur?
I övrigt måste dock Kritan säga att jag tilltalas av en satsning på tydlighet - det som sossarna brukar kalla hårda tag. Den som orkar läsa lite längre ser ju att denna tydllighet inte alls endast handlar om fler nationella prov och tidigare betyg. Tydligare krav ställs också på vad som skall gälla för kommuner och skolledare om specialundervisning till exempel. Det är knappast fel.
Kan dock inte säga att jag är så sugen på Björklund som skolminister, han verkar alltid så arg och bitter. Att välja mellan honom och Ibrahim Baylan blir som att välja mellan "pest och kolie" för att citera Tre kronors förbundskapten, Bengt- Åke Gustafsson.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment