Monday, September 25, 2006

Om låtar och lampor

Hann lägga in 1043 låtar i datorn innan vi åkte. Är märkligt lite när man kommer på att man vill lyssna på någon särskild låt; idag har jag hunnit sakna låtar med bl a Byrds och Fleetwood Mac. Antar att jag måste lära mig ladda ner låtar; kan väl inte vara så svårt. Och här finns väl inte Piratbyrån, eller vad de heter. Det är hur som helst kul att göra spellistor – lite som de gamla blandbanden.

Idag hade vi vad jag tror kommer att vara en ganska typisk skoldag här hemma. Killarna jobbar så himla bra, och det är kul och trevligt hela tiden. Eftersom all ”schematid” verkligen går till arbete så hinner de väldigt mycket. Vi jobbar kvart över nio, till kvart över elva. Lunch från en sunkig – och underbar – kantin här intill; lite basket eller lek, och sen drar vi igång vid halv ett och kör en timma till. Den stora killen får jobba över, om han vill. Det vill den mindre, också.

Såväl sunkig kantin som curriculum kommer att beskriva mer utförligt så småningom.

Vår trevliga bostad saknar mysbelys. Starka glödlampor mitt i rummet är den lösning våra hyresvärdar har fastnat för. Så en lågintensiv lampjakt pågår ständigt när man är ute och handlar. Den trevlige elhandlaren Mehmet – ett hål iväggen / grop i gatan – stänger vad jag förstår sin lilla butik vid bönedags. Som alltid är när jag går förbi. Men det är lugnt; om jag går till Supermarket först har han bett klart, och jag köper ytterligare en mysig skrivbordslampa. Man får ta vad som bjuds.

No comments: