Friday, September 08, 2006

Äckelpottor

"Som svensk tycker jag det är naturligt att ta seden dit man kommer". "Är det fel att ställa krav på invandrare?". På vägen hem från stormarknaden ser jag att Sverigedemokraterna fått upp sina plakat. Hemtrevliga lintottsälskare som värnar pensionärer och traditioner är det som gäller i år; plakaten är oväntat frispråkiga. Och i broschyren som kom i lådan i eftermiddags vevar man på som vanligt. "När alla andra partier struntar i opinionen och för en oansvarig politik för massinvandring, vågar vi tala klarspråk..."

På första plats i min kommun står Joakim Larsson, 31, gymnasielärare. Han och jag var kursare på universitetet för tio år sedan, och jag minns hur chockad jag blev när jag förstod vad han hade för åsikter. Och mina elever - som till övervägande del har sina rötter långt bortom herr Larssons gärdesgård - skulle väl vistas på nåder i hans klassrum, antar jag.

Äckelpottor.

2 comments:

Joakim Larsson said...

Hejsan! Hmmm, kan det ha varit samhällsgeografin, tro?

Jimmy S. Windeskog said...

Ja det verkar ju inte vara något kopplat till demokrati/politik i alla fall.

Det var sådana här människor som byggde koncentrationsläger mot politiska motståndare i Tyskland och Sovjet under WW2.