Tuesday, April 04, 2006

Ordningsbetyg igen

Aftonbladet har tillsammans med Lunarstorm en sajt kallad "Ungt val 2006" där ambitionen är att lyfta ungdomsfrågor och göra ungas röster och åsikter hörda. Det är utmärkt.

Förra veckan genomförde man än nätenkät i frågan om betyg i uppförande och ordning. Drygt hälften var positiva till idén, vilket inte är förvånande. Men det betyder inte att det är en bra idé.

Dock, detta är den stora ödesfrågan för den svenska grundskolan. Alla är överens om att det är viktigt med lugn, ro och trygghet, men det går en djup klyfta mellan å ena sidan de som menar att den trivsamma (vilket fånigt ord) skolan uppnås när lärarna undervisar inspirerat, engagerat och bygger relationer med eleverna, och å andra sidan vi som menar att en förutsättning för detta är att lugn, ro och trygghet råder.

Jag har haft kollegor som varit födda att undervisa, som lagt ner extremt mycket tid och energi på att nå sina elever, som outtröttligt tillägnat sig de nya idéer och metoder, men som likt förbannat utsatts för såna kränkningar att jag blir fortfarande blir förbannad när jag tänker på det. Att hävda at dessa lärare skulle behöva ändra sin undervisning eller bli bättre på att "bygga relationer" är ett djävla hån.

På samma sätt minns jag elever som satsat massor av tid och engagemang på att ställa upp som kamratstödjare, på att ingå i olika projektgrupper för en roligare och mysigare skola, och på andra sätt velat stå upp för sin skola och som lik förbannat fått utstå trakasserier och annat från andra elever.

Slutsatsen av detta är att det finns beteenden som är för svåra för den vanliga skolan. Det finns ungar som är för tungt belastade för att deras tillvaro i skolan skall vara meningsfull. Och det finns tusentals barn och vuxna som mår dåligt av detta.

Det är sant att många skolor måste fundera över målsättning och arbetssätt, och många pedagoger måste göra sin undervisning mer relevant, men att tro att det är därför en majoritet av de unga vill införa ordningsbetyg är dumt.

Ett bra klimat kan inte vara målet i en vision om skolan. Det är vägen.

1 comment:

Anonymous said...

Bra inlägg, och ngt mer utförligt än mitt eget. Frågor jag många av mina egna elever påstår de att det knappast skulle hjälpa att införa betyg i uppförande för att skapa ordning o reda i skolan. Därför är jag en gnutta överraskad över Ungt val 2006:s svar på frågan.