Monday, June 04, 2007

På jobbet

Har drabbats av någon slags istidsfrossa. Möjligen för att en stor del av mina terminer på Geografen handlade om glaciala processer, sedimentering och skit, och jag nästan aldrig har undervisat om det. För det hann vi aldrig när jag jobbade med sjuorna och åttorna och niorna. Hursom, AlfonsÅberg-goes-istid-bilderna föregicks och föranleddes av en mycket påkostad OH-redovisning där åtminstone tio lager ingick. Blev ganska rörigt, men stor succé i målgruppen.

Idag var det trolldeg.

Trolldeg. Smaka på ordet. Jag har inte använt trolldeg sedan våren -74 när jag gick i lekis. Men i arbetslaget fanns såklart ett bra recept, och en grupp ivriga och kunniga nio-åringar gick i morse loss med typ ett kilo deg och en skokartong. Kommer att ta dygn att torka. Har vi för hög temperatur brinner ju kartongfan upp. Men, och det är det viktiga, sedan har de åstadkommit ett 3D-panorama med friggin jättegrytor och allting. Bild kommer.

På eftermiddagen repade jag "We are the world" inför stundande jubileum. Komplett med wailande förortskids, fritidspedagog med nylonsträngad, hon som gick ut för många år sedan och en gång kom typ åtta i Idol, kollegan som låter som Joe Cocker och de andra. Först lät det illa. Sedan fördjävligt. Men, efter en fyra-fem rundor blev det... bra. Rysligt bra, faktiskt. Hoppas vi håller ihop i morgon. Jag är han med basen.

No comments: